Saturday, January 10, 2009

Wake up, Rai...Wake up!!!

Waaa~~ Nampaknya dunia semakin menggila sekarang ni. Segila tentera zionis membedil missile2 yg ada carcinogenic potential in the long run (uranium?) pada anak2 Palestin. Dan bertambah gila kemarahan umat manusia seluruh dunia, demonstrasi tak berpenghujung, boikot berlangsung...

Dan lepas exam OSCE (Objective Structured Clinical Examination) saya tamat semalam, tangan ni rasa gatal je nak jenguk2 saudara2 saya kat Palestin tu di dunia maya, sampai x buka pun notes Anatomy untuk next exam hari Isnin. Maafkan saya Palestina, saya alpa...

Sambil tangan mengetuk keypad, jari mengnavigate cursor mouse, saya terpandang 2 buah buku di atas meja yang macam dah nak berhabuk (apalagi kalau bukan sebab x pernah buka)--->ZIONISM, lagi satu buku berjudul HAMAS...kak siha yang bagi buku ZIONISM tu (adakah kerana bahasanye terlalu tinggi, kak siha?hehe)...buku HAMAS tu tak ingatla pula pinjam dari siapa (siapa ada kehilangan, boleh claim ye)

Saya pun bukala buku ZIONISM tu. penulisnya is dr abdallah al-kahtany. yela, kite bukan against judaism, kita cume against zionism, betul x?macamane kita nak benci zionism kalau kite xkenal pun siapa diorang ni, kan?(x kenal maka x benci, cipta pepatah sendiri) Kalau kita singkap balik sejarah purbakala, dapatla kita tau yang sebenarnye British la kerajaan pertama yang iktraf negara Israel ni, at that time in 1948. Disebabkan oleh seorang mamat pakar kimia ni, nama die Chaim Weizzman. Dia ni terer bab2 cipta senjata kimia (explosives actone), especially memang memenuhi citarasa ketenteraan kerajaan British masa tu, so Mr Weizzman ni pun masuk jarum la untuk pujuk British acknowledge diorang.

Teringatla masa saya muda2 dulu, saya agak terkesanla dengan tragedi Holocaust, iaitu pembunuhan orang Yahudi beramai-ramai (ethnic cleansing dalam bahasa Jawa) oleh tentera Nazi, masa tu di bawah pimpinan pakcik misai sejemput iaitu Adolf Hitler (padahal dia tu dulu kerani biase je). Sebab saya memang suka benda2 horror ni, pastu termenung satu hari fikir pasal ni. Tapi realitinya xde bukti and fakta yang kukuh pun yang support peristiwa ni. Bila team penyelidik observe gas chamber (or burning chamber?) yang digunakan untuk holocaust tu, mcm x logik pun kat situ boleh bunuh orang. and kalaula betul pun ade orang Yahudi yang dibunuh Nazi, the amount is pretty much exaggerated by Zionists which is juta2. Semua tu helah diorang untuk dapat simpati and sokongan dari banyak pihak. Tragedi Holocaust ni la antara sebab yang membuat kedudukan zionism kukuh sekarang ni.

Sebenarnya baru baca buku tu halfway, tiba2 kesedaran untuk baca Anatomy timbul. Tapi basically itulah isi2 penting yg pakcik Abdallah nak beritahu pada kita. And sangat betullah ape yg pakcik abu saif kata dalam khutbah jumaat beliau, isu palestin ini membawa kita kembali kepada islam. semua di antara kita pun menuding jari pada zionism atas malapetaka yang berlaku pada saudara kita kat Palestin. Tapi sedikit yang mahu menuding jari pada diri sendiri, pada kelalaian umat islam sendiri (especially yang tengah tulis entry ni)...

I have a very interesting analogy to share with all, reminisced from abu saif, but pernah baca somewhere before ni (muntalaq kah?) analogy pasal pertembungan antara realiti dan ilusi...kita tau kan berhala sembahan orang arab jahiliyah suatu ketika dulu adalah berasal dari alim ulama' yang telah meninggal dunia, kemudian orang arab carved jadi patung untuk memperingati jasa mereka, tapi ended up jadi worshipping and idolization, kan? pastu on one very fine day, ade seekor burung hinggap kat atas kepala patung ni and passed motion. but nothing can be done pun by the patung. they couldn't get rid of the bird, or even clean all the mess...why and why and why???pada realitinya, alim ulama' ni hebat je masa diorang hidup. haa, kat sinila pertembungan antara realiti dan ilusi...patung tu analogi kepada ilusi (ilusi kepada kehebatan ulama') tapi burung tadi adalah realiti. masakan boleh ilusi melawan realiti dong?

Dapat tak kaitkan dengan diri sendiri? mesti x dapat kan?(sebab masa mula2 dengar analogy ni pun x dapat nk relate juga) itulah yang berlaku sekarang ni...Quran dah beritahu orang Yahudi ni macam mane, dan sekarang itulah realitinya, org2 Yahudi memang behave mcm ape yg Quran dah describe. Tapi ape jadi dgn orang Islam???betapa hebatnya Quran mencanang2 kehebatan orang Islam--->umat pertengahan (ummatan wasata), umat terbaik (khaira ummatan) dan macam2 lagi...tapi adakah kita dah mencapai realiti itu? ke kite ni masih terawang2 dalam ilusi lagi???(astaghfirullah, moga yang menulis ni lebih terkesan dari yang membaca) sekarang ni kitalah patung tadi, Zionismlah burung tadi...

Wahai Raihanah,
Ingatlah...
Mungkin hanya umat Palestin sahaja yang betul2 portray the reality of Muslim yg disebut2 dlm Quran...
Janji Allah pada kemenangan Palestin itu suatu janji yang pasti,
Tapi pastikah kita dengan jawapan yang kita nak berikan pada Allah bila ditanya tentang apa yang kita dah buat untuk pertahankan tanah suci Islam yang ketiga?

Okla, hope that everyone get something as a take-home message...perjuangan Anatomy perlu diteruskan (dural venous sinus at the moment), sebagaimana perjuangan rijal2 Palestin melontar batu pada askar Zionis bersenjatakan M-16...ALLAHUAKBAR!

No comments:

Upcoming events...