Sunday, August 31, 2008

Make Du'a...


Aku terkadang memikirkan my state of mind apabila dilanda kealpaan. Kealpaan yang meruntun jiwaku untuk meluahkan perasaan dan berkongsi kekhilafan bersama seorang insan bergelar teman rapat. Kealpaankah itu? Bukankah suci apabila meluangkan masa bersama teman sejati? Tapi realitinya tidak ku dapati sesuci itu.

Pernah aku tangisi ketiadaan teman sejati di sisi. Kononnya tiada tempat untuk aku mengadu. Namun, di sebalik itu, hati kecilku tidak dapat menafikan - aku tidak pernah rasa puas mengadu nasib pada manusia. Bukan mahu memperkecilkan usaha seorang sahabat. A true friend is always a good listener. Tapi, kadangkala, hanya itulah yang termampu untuk dilakukan oleh seorang teman - mendengar, memberi sokongan, mencadangkan penyelesaian tetapi mungkin tidak mampu untuk menghulurkan tangan yang menyelesaikan. Khilaf manusia serba kekurangan. Lagi pula, setelah mulutku mengadu menyusun bicara, rasa kesal menerpa diri, bimbang pula kalau umpat keji ada tersisa. Astaghfirullah...

Tapi lihatlah pada keupayaan Pencipta. Aku sentiasa rasa tenang setelah mengadu padaNya. Kerana konsep berserah seorang hamba itu hanya milik Allah yang abadi. Bukan mudah untuk kita rasa berserah kepada seorang manusia. Allah sememangnya cukup Suka dengan hambanya yang merintih nasib, mengadu untung rugi hidup terhadapNya. Dan sesungguhnya Allah ar-Rahman ar-Rahim tidak lupa untuk membekalkan kita panduan bagaimana untuk berdoa kepadaNya.

Surah Al-A'raf, 7: 23
Keduanya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami, nescaya pastilah kami termasuk orang2 yang rugi."

Surah Al-A'raf, 7:47
Dan apabila pandangan mereka dialihkan ke arah penghuni neraka, mereka berkata, "Y a Tuhan kami, janganlah Engkau tempatkan kami bersama2 orang2 yang zalim itu."

Surah Thaaha, 20: 25-28
Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku."

Ya Allah, bantulah aku untuk sentiasa mengingatiMu, bantulah aku untuk memberikan ibadah yang terbaik buatMu, dan bantulah aku untuk sentiasa bersyukur kepadaMu...

No comments:

Upcoming events...