Sunday, May 4, 2008

Apa Yang Dah Jadi Kat Dapur?


MASAK MACAM NASI BIASA. AIR GANTIKAN DENGAN SANTAN. JANGAN LUPA LETAK BAWANG DAN HALIA.

Begitulah bunyinya mesej yang emak hantar padaku, apabila aku bertanya padanya cara membuat nasi lemak. Tidak sempat untuk aku call, Voipbuster buat hal. Setiap kali kami dihubungkan, aku cuma bercakap seorang diri kerana emak tidak mendengar dengan jelas butir percakapanku. Lantas, SMS jadi pengganti.

Jam sudah menunjukkan pukul 2 petang. "Gonna kick-off," fikirku setelah menunaikan solat Zuhur. Berdebar-debar juga ada, kerana tidak pernah menjemput muslimat seramai ini untuk datang potluck di rumah. Farah sudah diperdaya, her absence memudahkan kerjaku. Lantas aku mencapai apa yang perlu untuk membuat marble cheese cake yang telah aku praktis the day before. Resepi dari sister Syafwah dari Plymouth, moga-moga mencuit deria rasa muslimat yamg menikmatinya. Tapi kali ini, sedikit adjustment perlu dibuat pada ingredient akibat tidak cukup cream cheese, namun aku optimis pada hasilnya. Terasa kelakar pun ada, marble cheese cake yang baru dicubajaya sekali, terus aku ingat caranya, ingredient semua tanpa perlu refer pada buku catatan. Tapi, kek coklat emak, 10 kali aku membuatnya, bukan mudah hendak melekat di kepala.

Tanpa aku sedari, aku kini sedang ligat mengisar cili kering dan bawang. Nasi telah ku tanak. Seterusnya bau sambal tumis menerawang di segenap ruang dapur. Batuk terasa, pedih mata pun ada. Aku tersenyum melihat sambal yang kian mengering, petanda kerjaku hampir selesai. Next, masa untuk adjust rasa sambal. Setelah memasukkan sedikit garam, kucapai pula 'botol gula'. 2 sudu 'gula' sudah kutambah, tapi tak terasa pula manisnya. Lantas kutambah lagi 2 sudu, kemanisan tetap tak muncul, yang ada hanya kemasinan yang tak terperi. Lantas aku teringat cappucino drink masin yang kuminum pagi tadi. Ya Allah, masin! Baru aku teringat, semalam Bibah ada menukar bekas gula menjadi bekas garam. Kini 5 sudu besar 'gula' telah kububuh dalam sambal. Astaghfirullah, apa yang dah jadi kat dapur?

Otakku yang pada mulanya stabil, kini jadi activated akibat adrenaline rush. I've got to do something! Getus hatiku. Percubaan pertama: menambah hirisan kentang pada sambal kerana dipercayai kentang akan serap kemasinan yang ada. 5 minit berlalu, namun hirisan kentang itu tampaknya tidak mampu untuk menyerap kemasinan 5 sudu 'gula'. Percubaan kedua: Bibah cadangkan tambah air. Namun, sambal itu masih terasa seperti air laut. Percubaan ketiga: Menambah gula sebanyak mungkin sehingga rasa masin itu bertukar menjadi manis. Tapi, aku kasihan kepada orang yang makan nanti sebab walaupun rasa mungkin berubah, namun kandungan garam tetap tinggi, ditambah dengan kandungan gula yang ditambah. Lagipun, mana mungkin 5 sudu gula dapat memaniskan 5 sudu garam. Lalu, aku tahu aku perlu decide.

"Bibah, kita rasa kena buat sambal baru ni." Dari renungan matanya, aku tahu Bibah setuju. Sememangnya pepatah nasi sudah menjadi bubur sangat relate dengan situasiku ketika itu. Sambal sudah menjadi masin sangat2 - pepatah baru ciptaanku. Lantas aku buang sambal yang ada, dan terus menyediakan bahan-bahan untuk the 2nd sambal. Bibah awal-awal lagi sudah mengasingkan bekas 'gula' itu dari tempat kebiasaannya, bimbang kalau-kalau laju sahaja tanganku mencapai bekas itu. Maklumlah, apabila minda sudah difokus pada masakan, hal lain jadi jelingan sahaja.

Alhamdulillah, marble cheese cake menjadi. The 2nd sambal masih dalam tumisan. Aku menjenguk ke dalam rice cooker untuk melihat apa khabar nasi lemak. Alhamdulillah wa syukur lillah, nasi lemakku tidak banyak ragamnya. Cuma mungkin kerana masak dalam kuantiti yang banyak, ada bahagian yang masih antah. Kupergunakan sehabis baik teknik mengurus nasi yang antah yang pernah kuintai Kak Faizah ketika memasak nasi untuk program. Semangkuk kecil air aku letakkan di tengah2 rice cooker. Dan hasilnya tidak mengecewakan.

Memasak beramai-ramai memang menyeronokkan, terutamanya dengan housemates. Terasa ukhuwwah subur dalam sanubari. Adakah kali keduanya akan Allah kurniakan padaku peluang seperti ini lagi?

3 comments:

dedicationdublin said...

Tajuk kena tukar sket.."Bila budak medic masuk ke dapur..." Hikhik.
Taktik kentang tu takleh digunakan dlm sambal nasik lemak or untuk menghilangkan masin 5 sudu sambal,huhu.
But, your cheese cake is marvellous!
Jzkk for the invitation.
p/s: Oh ye, jgn tuang usrah lg yek! Hehe..

Unknown said...

salam rai...hhuhu...dasyat gak awk masak ek...5 sudu 'gula'...huhuhu...ape2 pn semlm mmg best...jazakillah for inviting the kahfians...take care...all the best for ur exam...

miss.liyana said...

hehehheheee.. rai! sedap la nasi lemak n cheese cake!! waaaaaaa~~~ yummy2..

Upcoming events...